.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
دامگاه فریدونکنار‍، قتلگاه میلیونی پرندگان مهاجر

دامگاه فریدونکنار‍

به گزارش حقوق حیوانات، دامگاه فریدونکنار که در حاشیه شهر فریدونکنار از توابع استان مازندران واقع شده است یکی از مناطق بسیار عجیبی است که هرساله شاهد زمینگیر شدن و کشتار شمار زیادی از پرندگان مهاجری است که توسط عده ای به اصطلاح صیاد ، فریب خورده و برای خوردن غذا برای تجدید بنیه در مسیر مهاجرت ازشمال به جنوب میباشد.دامگاه فریدونکنار بازار پرنده وحشی

به گزارش وب سایت مرجع حیات وحش ایران، این منطقه که در فهرست تالابهای بین المللی قرار گرفته و یکی از مهم ترین مناطق زمستان گذران پرندگان مهاجر نیز میباشد به علت شرایط خاص اش و آن  مالکیت تمامی اراضی منطقه توسط اشخاص است  از معدود مناطق تحت حفاظت است که سازمان محیط زیست تا بحال نتوانسته آنطور که باید و شاید مدیریت خودرا بر نحوه و میزان قانونی شکار و صید در این منطقه اعمال نماید.

دراین دامگاه ها متأسفانه شاهد صحنه های بسیار زجرآوری هستیم که تا مدتها خواب را از چشمانمان ربوده و مطمئنا بابازگو کردن آن دل هر دوستدار حیات وحش از آن به درد خواهد آمد.

هدف از نوشتن این چندسطر به دردآوردن دل شما عزیزان نیست، فقط میخواهیم بخشی از واقعیتهایی که امروزه بر حیات وحش این مملکت و بلکه سرمایه های خدادادی که بی شک سهم تک تک میلیاردها انسان در این کره مسکون می باشد را بازگو نماییم تا با چشمانی باز بنگرید و بیندیشید و به وظیفه خود عمل نمائید.

دامگاه داری شیوه ای ازصید پرندگان وحشی است که هرساله با شروع فصل مهاجرت(شش ماهه دوم سال) در استان مازندران به ویژه در حاشیه شهر فریدونکنار و چندروستای دیگری در این استان به انجام میرسد و درواقع شالیزارهای برنجی است که در پائیز و زمستان به آب بسته میشود و توسط شکارچیان دان پاشیده میشود تا پرندگان مهاجر در آن فرود آیند و آن بر سه روش استوار است:

۱- دُوما یا دام‌گاه        ۲- دُمرا یا گِذر      ۳- شب‌دُمدامگاه فریدنکنار غاز خاکستری

۱- دُوما یا دام‌گاه:
در اوایل زمستان محل مورد نظر یعنی پالی‌لِم، بوسیله صیادان به طور کامل برای صید پرندگان مهیا می‌شود. در مرحله اول صیادان این محل را به اصطلاح محلی اَنجِم می‌کنند. یعنی جاهایی را برای اردک‌های تربیت‌شده آماده و درست می‌کنند. که به آن اهالی محل دُوما چال می‌گویند. در این قسمت آلاچیق یا به اصطلاح محلی‌ها کیمه‌هایی وجود دارد و روش کار به این صورت می‌باشد که اردک‌های محلی (اردک رشتی) تربیت‌شده مرغابی‌های وحشی را گمراه می‌کنند. آنها را به داخل دُوماچال می‌کشانند و صیادان بوسیله تورهایی که از قبل آماده دارند صید می‌کنند.
صیادان با ایجاد دیواره تونلی که اساساً با نی‌های محلی درست می‌شود که به آن کِرس نیز گفته می‌شود، ۴ الی ۵ اردک محلی تربیت شده را داخل این تونل‌ها قرار می‌دهند، اردک‌های تربیت‌شده می‌روند به داخل پالی‌لم، در هنگام برگشت مرغابی‌های وحشی که همراه آن‌ها برمی‌گردند و وقتی وارد این تونل‌ها می‌شوند هنگامی که این اردک‌های محلی و مرغابی‌های وحشی همگی به طور کامل وارد به این تونل‌ها یا کرس‌ها شدند صیادان با قرار دادن یک پنجره آهنی یا چوبی در قسمت ورودی آنها دیگر راهی برای برگشت آنها وجود ندارد از طرفی که قسمت هوایی هم بوسیله تورهایی (نامرئی) پوشانده می‌شود و از این طریق از فرار آنها و پرواز به سوی آسمان جلوگیری می‌کنند. به این طریق اسیر صیادان می‌شوند.
معمولاً زمان صید این روش هنگام طلوع آفتاب شروع می‌شود و تا هنگام غروب آفتاب تمام می‌شود.
۲- دُمرا یا گِذر:
یکی از روش‌های صید پرندگان وحشی می‌باشد. در زمان‌های قدیم حدود ۳۰ الی ۵۰ سال قبل، در این مناطق درختانی با ارتفاع ۳۰ متر وجود داشت که صیادان یک طرف تور صید را به یک درخت بلند و طرف دیگر تور را به درخت دیگر می‌بستند که از یکی به عنوان دستار و از دیگری به عنوان اشکار استفاده می‌کردند اما امروزه دیگر از این درختان خیلی‌بلند خبری نیست. بنابراین صیادان با درست کردن دکل‌هایی به ارتفاع ۳۰ متر کار همان درختان را انجام می‌دهند. وقتی که پرندگان وحشی در داخل پالی‌لم هستند می‌خواهند به دشت‌های اطراف پرواز کنند مجبور هستند که از بالای این درختان به پرواز درآیند. در نتیجه اسیر این دام‌ها می‌شوند. موقع شکار معمولاً غروب آفتاب یا صبحگاه قبل از طلوع آفتاب صورت می‌گیرد.
۳- شبدُم:
در این روش صید، صیادان شب‌ها، معمولاً بعد از خوردن شام وقتی که ماه در آسمان است، مرغابی‌های وحشی که در قسمت صیدگاه می‌آیند اسیر دام صیادان می‌شوند.

ذکر این نکته دراینجا گفته شود که قصدنداریم درمورد درستی یا نادرستی شکاروصید صحبتی کنیم چون شکار و صید طبق قانون پذیرفته شده است و برای شکارچیان طبق ضوابط پروانه شکارصادر میشود اما مسأله صید از طرق غیرمجاز که در قانون شکار و صید به صراحت عنوان شده است متأسفانه در این منطقه درحال انجام است.

http://vahsh.ir/wp-content/uploads/2011/11/%D8%BA%D8%A7%D8%B2%D8%AE%D8%A7%D9%83%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D9%8A.jpg

طبق ضوابط به همه کسانی که دارای سلاح شکاری مجاز میباشند در کل کشور پروانه شکار صادر میشود و در پروانه به صراحت عنوان میشود که شکارچی فقط مجاز به شکار در روزهای پنجشنبه و جمعه بوده و در هر شکار باید حداکثر ۴ قطعه پرنده مورد صید قرار گیرید ولی حرف ما این است که شکارچیان فریدونکناری که حتی حاضر نیستند برای احترام به قانون اقدام به گرفتن پروانه شکار نمایند و باروشهای غیرمجاز که گاها به صورت محاصره نیز اتفاق می افتد روزانه حتی تا۲۰۰ اردک و غاز زنده گیری مینمایند.بازار پرنده وحشی فریدونکنار

برآورد شده است که در استان مازندران تا۵۰۰ دامگاه بدینصورت در حال فعالیت هستند که با حسابی سرانگشتی و درنظر گرفتن حداقل پرنده ای که ممکن است شکار شود آمار پرندگان شکار شده در ۶ ماهه دوم سال از مرز یک میلیون فراتر میرود و حتی پرنده فروشان در بازار فریدونکنار رقمی بیش از این میزان را اعلام مینمایند!

جای تأمل و تأسف اینکه دامگاه داران فریدونکناری و حومه به جای تمکین به قانون و خودداری از عمل خلاف خود کار را به جائی رسانده ا ند که از اداره محیط زیست طلب حق و حقوق میکنند و انتظار دارند محیط زیست باآنها همکاری نموده و منطقه را برای آنان امن نماید تا بتوانند پرنده بیشتری شکار کنند!

 

http://vahsh.ir/wp-content/uploads/2011/11/Picture-008.jpgدامگاه داران فریدونکنار با تشکیل اتحادیه ای محلی  یک قرق اختصاصی غیرقانونی را در منطقه ایجاد کرده اند که ضمن عدم رعایت کلیه اصول و ضوابط قانونی و بین المللی ادعای بیمه شدن خود توسط محیط زیست،پرداخت هزینه دان برای پرندگان وحشی توسط محیط زیست را داشته و با حق به جانبی تمام از محیط زیست میخواهند در منطقه تابلوهای تیراندازی ممنوع نصب کند تا پرندگان وحشی با امنیت کامل به دامگاه آنان آمده و در تور آنان بیفتند!

امیداست با یک عزم ملی برای مبارزه با این نابودی ذخائر ژنتیکی و انجام تخلف آشکار و علنی از قانون در راه حفظ گونه های ارزشمند حیات وحش این امانت بزرگ را برای نسل های آینده نگهبانی کنیم.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 2 آذر 1390
متاسفانه حقیقت تلخی است که در پوشش و امنیت شورای شهر و شهرداری اتفاق می افتد.
از آنجاییکه بی قانونی در این شهر حرف اول را به خود اختصاص می دهد و گزارشات کذب از امن و قانون مند بودن این شهرستان در سطح استان و کشور ، این افراد در سال جدید حتی برای این تخلف بین المللی همانگونه که در تصویر آخر می بینید با نصب ستون آهنی و ایرانیت پیاده رو را کاملاً اشغال نموده اند ( کنار زمین فوتبال شهید کریم آزادی)
که این تصرف و تخلف برای ترویج بینظمی و کشتار این پرندگان بیچاره و فروش آنان با سکوت شورای شهر و زیر پانهادن حق و حقوق دیگر مردم تبدیل به یک شغل نیز شده است .
اما نکته بعدی آنکه این محل در صد متری فرمانداری این شهرستان مستقر می باشد که گویا این اداره به نوعی با بستن چشمان خود و با عنوان این که این افراد برای خود شغلی را مهیا کرده اند خود را در صف متخلفین شورای شهر و شهرداری قرار داده است . هزاران بار تاسف که بی توجه بودن مسئولین استانی به تخلفات عدیده این شهرستان و دریافت بطور مثال چند پرنده ، ماهی سفید و برنج این شهرستان به عنوان (شما بخوانید سوغات) ر... کلاً صورت مسئله را پاک کرده و برای دریافت بقا خود در انتخابات شورای شهر بعدی دست به هزار جنایت دیگر آن هم با حمایت مافیای حاکم در سطح شهرستان و استان می زنند که روند این نوع بی قانونی فریدونکنار را بیچاره کرده و متاسفانه عدم حضور افرادی لایق در شورا ( بطور مثال همین بحث) از پیاده روی این شهرستان گرفته تا زمین های ساحلی توسط افراد سود جو وبی قانون به تارج رفته است .

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.176 seconds.